Jak rozkręcić własny biznes pracując na etacie?

Prowadzenie własnej firmy jest ogromnym wyzwanie. Prowadzenie firmy i praca na etacie to prawdziwy wyczyn. Czy jest w ogóle możliwe połączenie pracy na etacie i prowadzenie własnej firmy? Czy warto rozpoczynać własną działalność pracując na etacie?

A jeśli tak, to jak to zorganizować? Jak znaleźć czas na własny biznes po ośmiu godzinach etatowej pracy?

Poniżej kilka wskazówek, które ułatwią Ci drogę do celu i pomogą rozkręcić własny biznes pracując na etacie.

Wyznacz cel

Zanim otworzysz własną firmę musisz mieć jasno określony cel. Nie może to być hasło: „chcę prowadzić własną firmę”. Trzeba konkretnie sprecyzować swój cel, tak aby był mierzalny i osadzony w czasie.

Ustal jakie usługi, produkty będziesz oferować. Kiedy załatwisz niezbędne formalności związane z rozpoczęciem własnej działalności, musisz zastanowić się nad strategią rozwoju, kierunkiem reklamy i wieloma innymi kwestiami związanymi z prowadzeniem własnego biznesu.

Ułóż plan

Jeśli już masz pewność, że chcesz mieć własny biznes pracując jednocześnie na etacie musisz ułożyć plan. Plan musi uwzględniać wiele rzeczy. Przede wszystkim musisz precyzyjnie określić ile czasu będziesz mieć na biznes po godzinach. Jeśli do tej pory nic nie planowałeś to zobacz jak 10 minut może zmienić Twoje życie.

Praca na etacie zabiera większą część Twojego dnia, dlatego trzeba dokładnie rozplanować pozostały czas jaki Ci pozostanie.

Uwzględnij w swoim planie również takie kwestie jak wyjazdy z rodziną, opieka nad dziećmi czy zakupy. Wszystkie te czynności wymagają sporo czasu, ale uwzględnienie ich w planie pozwoli jasno wyznaczyć ilość czasu jaka pozostanie na Twój własny biznes.

Kiedy już będziesz wiedzieć ile czasu masz na własny biznes po godzinach to łatwiej będzie nad wszystkim panować. A może warto zacząć wcześniej wstawać? Zobacz 8 sposobów jak stać się rannym ptaszkiem.

Przygotuj się na objazdy

Pracując nad własnym biznesem, nad własną marką z pewnością spotkasz wiele trudności. Jedne będą mniejsze, inne większe. Kiedy pojawią się duże kłopoty, nie rezygnuj od razu. Nie poddawaj się, tylko znajdź inną drogę do osiągnięcia swojego celu.

Gdy jedziemy w trasę na wymarzone wakacje i po drodze trafimy na zamkniętą drogę z powodu remontu, wypadku czy innych zdarzeń nie zawracamy. Nie rezygnujemy z urlopu tylko szukamy objazdu, innej drogi, aby dotrzeć do celu.

W prowadzeniu własnej firmy jest podobnie. Trafiamy na takie blokady, utrudnienia. Musimy szukać innych dróg, objazdów, by ostatecznie trafić do celu. Celem jest realizacja własnych marzeń, spełnienie i wolność finansowa. Własna firma może Cię zaprowadzić do rezygnacji z pracy na etacie. Tylko od Ciebie zależy jak wykorzystasz swój czas i swoje umiejętności w dążeniu do realizacji własnych celów.

Zrezygnuj z mało ważnych rzeczy

Jeżeli zależy Ci na prowadzeni własnego biznesu po godzinach etatowej pracy musisz się zmierzyć z wieloma trudnościami. Największą z nich jest brak czasu. Dlatego musisz wybierać tylko ważne rzeczy. Konieczna jest rezygnacja z wielu przyjemności, codziennych przyzwyczajeń. A może warto zacząć wcześniej wstawać?

Zapomnij o oglądaniu telewizji, durnych filmików na you tube czy ciągłym skrolowaniu tablicy fb. Również w domu wiele rzeczy będzie wymagało zmian. Przestań prasować ubrania, które tego absolutnie nie wymagają. Nie gotuj dwudaniowych obiadów, nie pucuj okien co tydzień. Wiele obowiązków domowych musisz ograniczyć do minimum.

I nie rób z siebie prezesa firmy

Bardzo często prowadząc własny biznes może uderzyć nam sodówa do głowy. Jeśli chcesz aby Twoja firma dobrze funkcjonowała to nie rób od razu z siebie Pani Prezes. Nie zatrudniaj wielu pracowników, nie wynajmuj wielkiego biura, nie bierz drogiego auta w leasingu.

Na początek często wystarczy biurko w domu czy coworking. Oczywiście są branże w których musisz mieć biuro, ale często jest to zbędne. Przynajmniej na samym początku.

Mam znajomego adwokata, którego nie było stać na biuro, gdy otwierał własną kancelarię. Przystosował jeden pokój w swoim mieszkaniu na biuro i tam przyjmował pierwszych klientów. Oczywiście można pomyśleć, że jak adwokat bez biura? Że w domu? Szybko zdobył zaufanie i po kilku miesiącach przeniósł się do sporego biura w centrum Poznania. To przykład na to, że na początku można minimalizować koszty.

Staraj się szukać oszczędności we własnym biznesie. Nie musisz mieć drogich ubrań, auta. Jeśli masz kontakt z klientami wystarczy kilka klasycznych zestawów ubrań. Na spotkania dojedziesz tramwajem, ewentualnie taksówką.

Pamiętaj, aby mądrze zarządzać swoim czasem i zasobami finansowymi firmy. Dzięki temu Twój biznes ma szansę się rozwinąć i stać głównym źródłem dochodu.

Przygotuj się na wiele wyrzeczeń

Jeżeli wierzysz, że poświęcając jedną godzinę dziennie osiągniesz sukces w biznesie to bardzo się mylisz. Zauroczyła Cię wizja czterogodzinnego tygodnia pracy? Zejdź na ziemię! Odłóż swój pomysł z własnym biznesem między te bajki i tam go pozostaw, albo przygotuj się na ciężką pracę.

Prowadząc własny biznes, szczególnie na początku musisz ostro zasuwać. Często po 15 czy nawet 20 godzin na dobę. Zapomnij o równowadze pomiędzy pracą i odpoczynkiem, zapomnij o wakacjach. Oczywiście nie przez cały okres prowadzenia własnej firmy, ale z pewnością w pierwszych tygodniach, miesiącach musisz ostro działać.

Porozmawiaj z najbliższymi

Zanim zaczniesz działać porozmawiaj z najbliższymi. Wyjaśnij im czym chcesz się zajmować, jakie zmiany nastąpią w Waszym domu.

Porozmawiaj z dziećmi i opowiedz im o swoich planach. Oczywiście dostosuj informacje do wieku dziecka. Nastolatek zrozumie, że będziesz mieć więcej pracy. Z pewnością ucieszy się z wizji wzrostu kieszonkowego i lepszej sytuacji finansowej rodziny.

Młodsze dziecko raczej tego nie zrozumie. Szczególnie, gdy ma 2 lub 3 latka. Opowiedz po co to robisz i jakie korzyści będzie mieć z tego Wasza rodzina. Możecie zaplanować wspólne wakacje lub wyjazd na weekend, który odbędzie się w nagrodę za cierpliwość i ciężką pracę.

Bardzo ważne, abyś porozmawiała również z partnerem. Kiedy prowadzisz kampanię reklamową na facebooku on może widzieć tylko tyle, że non stop siedzisz w social mediach. Kiedy oglądasz materiał marketingowy on może widzieć tylko, że siedzisz na you tube.

Dlatego tak ważne jest, aby wyjaśnić dokładnie swoje działania. W przeciwnym razie Twoja druga połowa może odnieść wrażenie, że marnujesz czas i jeszcze wykorzystujesz domowników do wykonywania wszystkiego za Ciebie.

I poproś o wsparcie

Kiedy już wyjaśnisz najbliższym motywy swoich działań poproś ich o wsparcie. Jeśli macie to szczęście i w pobliżu jest babcia, ciocia, które mogłyby pomóc to po prostu zaangażuj je w opiekę nad dziećmi.

W domu ustalcie co możecie zrobić aby usprawnić funkcjonowanie Waszej rodziny. Zróbcie grafik sprzątania. Pomyśl jakie obowiązki domowe mogą wykonywać dzieci, pamiętając, aby dostosować je do wieku dziecka.

Ja często wyręczałam mojego starszego syna, bo zrobię to szybciej, bo zrobię to lepiej. Mąż wkroczył do akcji i pokazał mi jak zdolnego, a przy tym chętnego do pomocy mamy syna. Ma siedem lat i sprząta swój pokój (nie liczę mycia podłóg, okien, drzwi), układa buty w korytarzu, zbiera zabawki w salonie, pomaga przy kąpieli młodszego syna, czasami rozładowuje też zmywarkę, ściera kurze. Oprócz tego opiekuje się swoim chomikiem i z naszą pomocą czyści mu klatkę.

Zrezygnuj z przygotowywania dań, które są czasochłonne. A jeśli już takie przygotowujesz to zrób większą porcję i zamroź je np. gołąbki czy bigos. Staraj się wybierać potrawy, które można szybko przygotować, ale nie kupujcie śmieciowego jedzenia.

Zastanówcie się jakie urządzenia, sprzęty usprawnią Wasz dom i pozwolą zyskać więcej wolnego czasu. Np. dobry odkurzacz, zmywarka czy pralka z suszarką do ubrań. Dzięki zmywarce nie stoicie przy garach, a suszarka dobrej jakości oszczędzi czas, który musiałabyś poświęcić na wieszanie ubrań, zdejmowanie oraz prasowanie.

W kuchni warto korzystać z szybkowaru, parowaru. Dania będą gotowe w chwile, a przy tym zdrowe. Wszystkie przedmioty w domu powinny mieć swoje miejsce co pozwoli zaoszczędzić czas. Mniej sprzątania i szukania. Pozbądźcie się też przydasi, które zagracają przestrzeń, a przy tym wprowadzają chaos.

Deleguj zadania

Kiedy pracujesz na etacie i do tego prowadzisz własną firmę masz dużo mniej czasu niż potencjalna konkurencja. Dlatego wszędzie tam, gdzie tylko możesz i gdzie jest to korzystne deleguj zadania.

Oczywiście nie chodzi o zatrudnianie sztabu pracowników. Jeżeli chcesz otworzyć sklep internetowy to nie próbuj samodzielnie przygotować strony, chyba że się na tym bardzo dobrze znasz.

W przypadku sprzedaży wielu produktów skorzystaj z pomocy copywritera, który przygotuje opisy poszczególnych produktów. Zajmuje to dużo czasu, a Ty go z pewnością nie masz.

Są jednak sytuacje, w których lepiej samodzielnie wykonać zadanie. Przykładowo prowadząc bloga pod własnym nazwiskiem warto zadbać o kontent najwyższej jakości. Tutaj lepiej osobiście przygotowywać treści.

Pamiętaj, aby delegować w sposób mądry i odpowiedzialny. Ostatecznie jednak trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj efekty wykonanej dla Ciebie pracy.

Mądry multitasking

Ostatnio bardzo dużo mówi się o wielozadaniowości czyli inaczej o multitaskingu. Nie jestem zwolennikiem tej metody. Jak łapiesz kilka srok za ogon to czasami zostajesz z niczym, czytaj żadne z zadań nie jest do końca dobrze wykonane.

Dlatego wielozadaniowość nie zawsze się opłaca. Możesz jednak stosować mądry multitasking. Kiedy masz w pracy przerwę to zadzwoń do klienta, gdy jedziesz autem to słuchaj wartościowych podcastów. Wracając z pracy pociągiem czytaj książki rozwojowe. W ten sposób zyskujesz dodatkowy czas na rozwój osobisty i rozwój biznesu.

Poduszka finansowa

Pracujesz na etacie i prowadzisz swoją własną firmę od dłuższego czasu i czujesz, że czas zrobić kolejny krok? Jeśli planujesz całkowicie porzucić pracę na etacie to musisz się do tego najpierw przygotować.

Pamiętaj, aby stworzyć poduszę finansową, która zabezpieczy Cię na kilka najbliższych miesięcy. Musisz się liczyć również z tym, że wzrosną Twoje składki ZUS. Dlatego dokładnie zaplanuj ten moment i policz wszystkie koszty z tym związane.

Pieniądze stanowiące poduszkę finansową powinny wystarczyć Ci na kilka miesięcy. Musisz uwzględnić tutaj kwestie związane z opłatami i rachunkami swojej firmy oraz koszty życia prywatnego.

Dzięki tak opracowanej strategii masz większe szanse na sukces i mniej stresu, gdy w firmie jest zastój lub gdy klienci spóźniają się z płatnościami.

Nie pal za sobą wszystkich mostów

Jeśli Twoja firma to już nie tylko realizacja marzeń, praca z pasją, ale również konkretne pieniądze to warto zastanowić się czy nie zrezygnować z pracy na etacie. W takim przypadku warto zadbać o to, aby rozstanie z szefem odbyło się w przyjaznych warunkach.

Przygotuj się do tej rozmowy i wyjaśnij motywy swojego działania. Zadbaj również o to, aby zostawić po sobie dobre wrażenie i czyste pole do działania dla Twojego następcy. Pozamykaj wszystkie projekty, dokończ wszelkie zadania i zostaw po sobie porządek.

Nie warto palić za sobą wszystkich mostów. Być może Twój były szef okaże się kiedyś wsparciem w Twoich działaniach. A może stanie się jednym z Twoich klientów?

Powyższa lista nie sprawi, że Twój biznes z pewnością wypali. Może jednak znacznie ułatwić Ci to trudne wyzwanie jakim jest łączenie pracy na etacie i prowadzenie własnej firmy.

Prowadzisz własny biznes i pracujesz na etacie? Podziel się w komentarzu jak sobie z tym radzisz i jak wygląda Twoja strategia.

A może planujesz otworzyć swoją działalność i masz już opracowany plan i kilka innych pomysłów jak usprawnić prowadzenie firmy, gdy przez 8 godzin jesteś do dyspozycji szefa? Jeśli tak to koniecznie daj znać.